Przeskocz do treści stronyMenu open iconMenu close icon

Marek
Wasilewski

notariusz

Opłaty

Notariusz udziela bezpłatnych informacji w ramach dokonywanych czynności. Uzyskanie informacji możliwe jest podczas wizyty w kancelarii, a także telefonicznie (nr tel.: 601 484 824) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (adres e-mail: wasilewski@notariusze.waw.pl).

Notariusz w określonych przepisami przypadkach pobiera opłaty. W zależności od rodzaju dokonywanej czynności notarialnej i stanu faktycznego sprawy są to opłaty wskazane poniżej.

Taksa notarialna

Jej wysokość ustalana jest indywidualnie z Klientem przed dokonaniem czynności. Kwestia wysokości taksy notarialnej uregulowana została rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Taksa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 23%. Opłata ta należna jest także za sporządzenie wypisów, wyciągów i odpisów z dokumentów. Mają one moc prawną oryginału. Za sporządzenie jednej strony wypisu, wyciągu lub odpisu taksa notarialna wynosi 6,00 zł (z podatkiem VAT – 7,38 zł). Łączny koszt wypisów, wyciągów i odpisów zależny jest więc od liczby stron dokumentu i liczby sporządzonych wypisów, wyciągów i odpisów.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Nie stanowi on przychodu notariusza. W określonych ustawowo przypadkach notariusz ma obowiązek obliczenia jego wysokości, pobrania go od odpowiedniej strony czynności notarialnej i przekazania na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie do siódmego dnia następnego miesiąca.

Podatek od spadków i darowizn

Wyłącznie w przypadku dokonanej w formie aktu notarialnego darowizny, umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody w tym przedmiocie, umowy nieodpłatnego ustanowienia służebności lub użytkowania. Przy powołanych czynnościach bardzo często zdarza się, że strona jest zwolniona z tego podatku na mocy odpowiednich przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn. Podatek ten nie stanowi przychodu notariusza. Notariusz ma obowiązek obliczenia jego wysokości, pobrania go od odpowiedniej strony czynności notarialnej i przekazania na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie do siódmego dnia następnego miesiąca.

Opłaty sądowe

Pobierane są przez notariusza w związku z obowiązkiem złożenia przez niego wniosku wieczystoksięgowego. Obowiązek ten aktualizuje się w określonych przypadkach przy czynnościach objętych aktem notarialnym – nie dotyczy więc np. aktów poświadczenia dziedziczenia, po której to czynności spadkobiercy samodzielnie składają wniosek wieczystoksięgowy na odpowiednim formularzu, jeżeli dziedziczenie miało wpływ na prawa ujawnione w księdze wieczystej. Opłaty sądowe nie stanowią przychodu notariusza. Podobnie jak w przypadku powyższych podatków notariusz ma obowiązek przekazać wszelkie pobrane w danym miesiącu opłaty sądowe na rachunki bankowe odpowiednich sądów wieczystoksięgowych w terminie do siódmego dnia następnego miesiąca.